Seniorenyoga

Yoga op de stoel is bedoeld voor 55plussers waarvoor staande yoga te zwaar is. Dit kan komen door lichamelijke problemen en beperkingen, door problemen met de balans of een verminderde flexibiliteit van het ouder wordende lichaam. De yogaoefeningen worden op een stoel uitgevoerd, zijn milder en aangepast aan de behoeften en mogelijkheden van het oudere lichaam en de levensfase waarin de cursist zich bevindt. De lessen zijn bovendien bedoeld voor iedereen vanaf 55plus die zin heeft in een rustig moment voor zichzelf, in plezierig bewegen en gezelligheid.

Na je 55ste heb je de opbouw van je leven meestal voltooid, zijn de eigen kinderen groot en komt het werkende leven meer en meer achter je te liggen. In deze levensfase kun je meestal vaker naar binnen richten, is de buitenwereld en invulling van het leven minder van belang. Het kan zijn dat je ook nieuwe levensvragen tegenkomt. Yoga op de stoel sluit hier op een natuurlijke manier bij aan.

 

De voordelen van yoga voor ouderen

Het doel van seniorenyoga is de vitaliteit van lichaam en geest te behouden of te bevorderen. Yoga op de stoel wil de lichamelijke beweeglijkheid die er is, onderhouden en eventueel uitbreiden, wil de gewrichten los(ser) maken, de spierkracht van de (houdings-)spieren ondersteunen of vergroten en de adem verdiepen.

De yoga op de stoel verbetert de concentratie en ondersteunt de ontspanning van het lichaam en het denken. Het doen van de oefeningen en het ervaren van de werking ervan hoeft niet beperkt te zijn tot het lesuurtje. Ze kunnen bewust ingezet worden in het dagelijkse leven.

 

Wat leer je?

Je leert jezelf kennen met je huidige mogelijkheden en onmogelijkheden. Je leert anders om te gaan met pijn, klachten, ziekte en spanning. Het kan zijn dat je daardoor het vertrouwen in je lichaam verloren hebt. De mogelijke vertrouwensbreuk proberen we te verkleinen. Door een prettig(er) en energieker gevoel tijdens of na het oefenen kun je mogelijk meer plezier in bewegen behouden. Je kunt merken dat je door bepaalde oefeningen je emotioneel rustiger kunt voelen. Door de yoga kun je je bewust worden van gewaarwordingen in het lichaam zoals verschillen in spanning, ontspanning, zwaar en licht, koud en warm, e.d. Je leert daardoor de grenzen van het lichaam te voelen en makkelijker te accepteren. De lichamelijke ontspanning die vaak volgt, maakt dat het lichaam soepel blijft en/of zich kan versterken of herstellen.

 

Wat doen we in de les?

De les is opgebouwd uit verschillende oefeningen (soms op muziek): adem-, hersengym-, concentratie-, ontspanningsoefeningen, meditaties en visualisaties. Het tempo van de les is rustig. Je kunt je gemakkelijk aandachtig overgeven aan waar je mee bezig bent. Het yoga uurtje kan een vast sociaal contactmoment in de week zijn.

Na de les drinken we een kopje thee met iets lekkers erbij. In het gezellige kwartiertje ontstaan geregeld uitgebreide gesprekken of worden (les-)thema’s nabesproken. Ook kunnen we met elkaar meeleven en elkaar tot steun zijn.

 

Blijf op de hoogte en ontvang de leukste nieuwtjes van Yoga Bala

Om te kijken of yoga iets voor je is, kun je hier een gratis proefles aanvragen. Uiteraard kunt je ook telefonisch contact opnemen.

Wil je liever geen les in een groep, of heb je een speciale hulpvraag, dan kun je hier een gratis intakegesprek aanvragen.

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.